Ból dolnego odcinka kręgosłupa, ból bioder, ból kolan, czy jest jeden wspólny mianownik tych wszystkich dolegliwości?

Osobiście jestem zwolennikiem postrzegania ludzkiego ciała jako systemu, w którym wszystkie elementy są od siebie zależne a dolegliwości bólowe związane są z zaburzeniem równowagi w tym systemie. Wskazanie konkretnej struktury jest z pewnością dużym skrótem w rozumowaniu klinicznym. Ponieważ jednak trafiłem ostatnio na bardzo interesujący artykuł opublikowany w Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy wskażę ten jeden obszar. Jeśli mięśnie, które zaraz wymienię, są osłabione to prędzej czy później na pewno taka sytuacja doprowadzi do dolegliwości kręgosłupa, bioder lub/i kolan.

Grupa mięśni na którą chciałbym zwrócić Twoją uwagę to mięśnie pośladkowe (gluteus medius i gluteus maximus).

Dlaczego mięśnie pośladkowe słabną?

Słabną bo nie mają okazjo do pracy, im więcej godzin spędzasz w pozycji siedzącej tym dłużej utrzymujesz mięśnie pośladkowe (szczególnie pośladkowy wielki) w wydłużonej pozycji, co sprzyja osłabieniu. Drugim wytłumaczeniem jest reciprokalne hamowanie. Jeśli mięsień pośladkowy znajduje się w wydłużonej pozycji to jego antagonista – np. biodrowo lędźwiowy – ustawiony jest w skróconej pozycji. Może to doprowadzić z czasem na poziomie struktury mięśnia do zaniku linii granicznych “Z”, sklejeń w obrębie włókien mięśniowych i zwiększenia wrażliwości wrzecionek nerwowo-mięśnkowych (komórki intrafuzalne).  Nadaktywność zginaczy ze względu na unerwienie wzajemnie zwrotne doprowadza do hamowania aktywności prostowników.

Jak przeciwdziałać osłabieniu tych mięśni?

Jak?

Ćwiczyć.

A oto lista 3 ćwiczeń, które w warunkach laboratoryjnych prowokowały największą aktywność na wykresach MMG.

  • One-leg squat
  • One-leg deadlift
  • Sideways, front, and transverse lunges.

Jak zwykle osoby subskrybujące newsletter otrzymują dostęp do filmu, na którym możesz zobaczyć powyższe ćwiczenia.


    3 replies to "Ból kręgosłupa, bioder i kolan. Trzy lokalizacje jedna przyczyna."

    • Szymon

      Cześć!

      Z subskrypcji korzystam od niedawna, czy mógłbyś udostępnić filmy dotyczące w/w ćwiczeń? Pytam, ponieważ na internecie krąży mnóstwo filmików z owymi ćwiczeniami jednak każdy z nieco inną techniką…

      Pozdrawiam serdecznie!

    • Damian

      Jeśli subskrybujesz newsletter otrzymałeś link do materiałów bonusowych. Tam znajdziesz nagranie na którym prezentuję ćwiczenia.

    • Krzysztof

      Witam, wydaje się że moja kontuzja idealnie pasuje do tego przypadku. Od kilku lat borykałem się z bólem kolan. Wszyscy ortopedzi wysyłali mnie na artroskopie. Natomiast fizjo określali, że problemem moge być: kulszo-goleniowe, biodrowo-ledzwiowe, być może gruszkowy.Rezonans wykazał natomiast: Kręgosłup lędźwiowy o zmniejszonej fizjologicznej lordozie początkowa faza z niewielkim obniżeniem poziomu krążka l5s1, na poziomie l4l5 niewielka dwuboczna wypuklina krazka miedzykregowego modelująca korzenie nerwowe wewnątrzkanałowo. Na poziomie l5s1 krążek międzykręgowy nieco wypuklony na tylnym zarysie bez objawów nacisku struktur nerwowych.
      .Od kilku miesięcy stosuje metodę MCKenzi (przyprosty)i bóle kolan zniknęły w 90% nasilił się jednak ból w lewym pośladku promieniujący do uda, w prawym pośladku również, ale w dużo mniejszy. Według metody MCKenzi (mam nadzieję) reakcja na przyprosty raczej prawidłowa, ból przenosi się w górę. Teraz chyba czas na pracę nad pośladkami, jak w Pańskim artykule. Co Pan sadzi? Niestety, choć subskrybowalem nie otrzymałem na emaila tych filmików na: One-leg squat
      One-leg deadlift
      Sideways, front, and transverse lunges, które pewno by mi pomogły. Chciałbym również rozciągnąć kulszo-goleniowe z Pańskich filmików. Mam nadzieję, że idę w dobrą stronę i powrócę do mojego ulubionego sportu jakim jest koszykówka. Pozdrawiam serdecznie i gratuluję wiedzy i praktycznego podejścia.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.